יום שלישי, 29 בנובמבר 2011

ביטול תאונות הדרכים

הנהיגה היא יותר מהשליטה ברכב – מיבחן אכפתיות
הנהיגה עצמה היא מכאנית-רובוטית. ההיתחשבות בסביבה היא אנושית. אים כל הנהגים יתחשבו בסביבת הנהיגה לא יהיו תאונות.
מיבחן אכפתיות ימנע את תאונות הדרכים: רוצה הרישיון ו-או המבקש לחדשו יהיה חייב להצליח להוכיח כי אכפת לו מעצמו וגם ממי שאיתו ברכב וגם מנהגים אחרים וממי שנוסע איתם וגם מהולכי הרגל, הכל בוזמנית. אים יצליח - יהיה נהג זהיר. אים לא יצליח - לא יקבל רישיון.
עפ"י "החלונות השבורים”: תאונה היא הדבר האחרון שהרובוט הלא אחראי עושה. ליפני כן הוא נוהג כאילו רק הוא קיים.

><><><><><><><


הסבר: המיבחן יבדוק האים אתה מבין ש- לעלות על ההגה כשאתה חסר חושיפוט יכול, בסבירות כימעט וודאית, ליגרום לכך שבימקום להגיע לבית שלך אתה תגיע לבית הקברות עים אנשים נוספים שלא נודע לך על קיומם עד רגע הפגיעה. כמו כן האים איכפת לך שאתה תמות וגם אחרים ימותו כי ברגע הפגיעה ההיתה חסר חושיפוט? אים אכפת לך; כי אתה רוצה ליחיות וגם לאפשר לאחרים ליחיות, כי אתה מבין את הקשר הישיר בין מה שלקחתה לבין העדר חוש השיפוט אז עברתה את המיבחן. אים לא אכפת לך למות ו-או ליגרום למותם של אחרים כי (למשל) `מי מכיר אותם ביכלל` אז לא תקבל רישיון.

המיבחן יבדוק האים מי שאומר "יהיה בסדר" מבין את מה שהוא אומר ביכלל והאים הוא מיתכוון לכך ביפרט, במודע או שלא במודע: האים הוא לא יודע שהוא משקר לעצמו. אים הוא מבין ומיתכוון - יש רישיון. אים לא מבין - שילמד במיסגרת שמלמדת אחריות ואז שיגש שוב למיבחן.

מה אים המורה פשוט יגיש את התלמיד כי המיבחן הזה מבוסס על האופי של הניבחן, סוג של "לא צריך להיתכונן"? לרוב האנשים אכפת מעצמם, ומה אים המיעוט עולה על הכביש בתור נהג? "איזשהו מיבחן" זה לא מחייב. אני רוצה מחייב.

אתה באמת צריך לינהוג ללא יכולת שיפוט כדי להבין שזה לא רעיון טוב? אתה באמת צריך ניסיון כדי לדעת שאור אדום זו לא המלצה? אתה באמת צריך ניסיון כדי לדעת שיש הבדל בין קו הפרדה רצוף למקווקוו? באמת בא לך ליראות צוות מד"א מכניס שקיות שחורות לתוך אמבולנס כדי לחשוב "אני יכולתי ליהיות בפנים"?
ניסיון זה יותר מתי כדאי ולא כדאי לעקוף: חוברת ההפעלה מלמדת אותך מה כל כפתור עושה, לא מתי לילחוץ עליו.

אני זוכר שנסעתי פעם לעבודה מחורבנת עים נהג ערבי: הוא היתייחס לכללי העקיפה בתור המלצה, נסע על כמה שבא לו, התעלם מקו ההפרדה הרצוף וכל הזמן נהגים מולו היבהבו לו ויירדו מהכביש `ליכבודו`. מפחיד? מזל שהדרך ללא פניות אחרת היינו מיתהפכים (אח"כ הם הולכים לטמבלוויזייה ומיתלוננים על תשתיות). כך שיש לי ניסיון אישי בילתי-תלוי בעניין.

בשיעורי הנהיגה ובמיבחן המעשי כולם נהגים למופת. מדובר בהיתנהגות לטווח הקצר. אני רוצה שיבדקו היתנהגות לטווח הארוך! זה שהנהג המיועד ינהג יפה בתקופת המיבחן זה כולם יודעים. השאלה היא איך הוא ינהג אחרי תקופת המלווה ואחרי תקופת ה"נהג חדש". איך תשפיע עליו העובדה שכולם נוסעים איך שבא להם ורק תאונה תעצור אותם? האים הוא ינהג כמוהם כי "כולם נוהגים איך שבא להם"? המיבחן יבדוק את הטווח הארוך מאוד: האים האופי של הנהג זו מחשבה על הטווח הקצר (ינהג יפה רק בתקופת הלימודים) או שהאופי שלו זו מחשבה על הטווח הארוך (ינהג יפה למשך שארית חייו).

ראה את שימון פרס: ישנם זקנים שיש להם רישיון ורק ביגלל שהם מיתקדמים לאט יותר מצב שהולך אחורה אתה תקוע. תאר לך שהמיבחן היה מאתר שימעונים? כל הזקנים היו מפסיקים לינהוג כי יגלו שהם נוהגים לאט מידיי :-) .
יש הבדל גדול בין *ההרגשה* לבין ה*ידיעה*. יש אנשים עים ראש קטן שלא מבינים זמן עתיד: המנטרה שלהם היא "סמוך עליי", "יהיה בסדר" כי "לי זה לא יקרה" ואז אני יודע שיהיה בדיוק ההפך. מאיפה אתה יודע? האים עשיתה משהו כדי לימנוע את (חזרת) המיקרה או שהזיכרון שלך מתחיל מחדש כל רבע שעה - כל יום הוא יום חדש כאילו הקודם מעולם לא היתקיים? מיצד שני יש אנשים שחושבים קדימה, מתכננים, מפיקים לקחים וגם מיישמים אותם. כשהם אומרים "יהיה בסדר" אני יודע שכך יהיה.

שיטת הכוכביות | רעיונות בכיוון | קום והיתהלך בארץ | כל קשר בין הנהג לנהיגה הינו מיקרי בהחלט | גאון (אין קשר בין פקקים למכוניות) | מישהיא שחושבת כמוני! | 10 מפגעי דרך |

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חווי דעתך על רשומותיי